Competenties cultuureducatie in de klas

Binnen De Cultuur Loper werken de scholen met de competenties cultuureducatie gericht aan wat ze willen terug zien bij hun leerlingen. Met de competenties Reflecterend, Creërend en Onderzoekend vermogen en de bijbehorende gedragsindicatoren krijgt hun cultuuronderwijs een duidelijke richting. Hoe kan dat er -zonder veel extra werk- in de praktijk uit zien?

 

Cultuurlessen waarbij je in de praktijk aan de competenties cultuureducatie werkt, kun je vaak ook zonder veel extra voorbereidingstijd inzetten. Bijvoorbeeld vanuit het les-idee De verf is op voor groep 3 en 4. De leerlingen maken zelf vanuit primaire kleuren allerlei andere kleuren en vullen daar een verfdoos mee. Ze onderzoeken daarvoor welke nieuwe kleuren ontstaan door de primaire kleuren te mengen. Door als leerkracht vervolgens reflectievragen te stellen, kijken ze terug op hun eigen leerproces. Het les-idee kun je hier bekijken ter inspiratie.

 

De verf is op

Onderwerp: Kleuren mengen uit primaire kleuren

Leerdoelen: Leerlingen weten aan het einde van de les hoe ze uit de primaire kleuren allerlei andere kleuren kunnen maken.

Benodigde materialen

  • Een mengbordjes of een kartonnetje om verf op te mengen
  • Een groot wit papier om de gemaakte kleuren op te publiceren
  • Rode, blauwe en gele verf
  • Kwasten
  • Eierdoosjes voor 6 eieren
  • Dik stevig papier om verf schilderij op te maken

Lesopbouw

Introductie (ca. 10 minuten)

De leerkracht vertelt de kinderen dat bijna alle verf op is. Er zijn nog maar drie kleuren over; de primaire kleuren rood, geel en blauw. De kinderen krijgen de opdracht om zoveel mogelijk verschillende kleuren te mengen. Op een groot vel laten ze zien welke kleuren ze allemaal hebben ontdekt. Daarna kiezen ze in duo’s 6 nieuwe kleuren waarmee ze hun eigen verfdoos gaan vullen (eierdoosjes)

Uitvoering (onderzoeken en schilderen ca. 60 minuten)

Kinderen gaan in duo’s aan de slag om zoveel mogelijk kleuren te mengen. Na 15 minuten onderzoeken, bedenken ze samen welke 6 kleuren ze in hun eigen verfdoos (eierdoosje) willen stoppen. Met deze zelf gevulde verfdoos, maken ze een eigen schilderij.

Slot (reflecteren ca. 15 min)

Zowel de schilderijen als vellen met mengkleuren worden opgehangen. Kinderen reflecteren op eigen werk en werk van een ander door het beantwoorden van de volgende vragen:

  • wat valt je op aan de kleuren? (denk daarbij aan helderheid, licht/donker, etc.);
  • wat heb je ontdekt? Wat is je opgevallen;
  • wat gebeurde er tijdens het schilderen met de kleuren? (veranderde de kleur, mengden de kleuren op het blad met andere kleuren);
  • hoe zorgde je ervoor dat je voldoende verf had van een kleur;
  • was het lastig om precies dezelfde kleur meerdere malen te mengen;
  • wat zou je volgende keer anders doen of juist hetzelfde?

Lees hier meer over de competenties cultuureducatie en de onderliggende gedragsindicatoren gekoppeld: dat wat je ook echt bij een leerling wilt terugzien.

Competenties cultuureducatie in de klas

Illustratie: Studio Noa Verhofstad, i.o.v. Kunstbalie