Jan van Schengenschool en De Cultuur Loper

Ze zijn als één van de eerste in Zeeland met De Cultuur Loper aan het werk: het team van de Jan van Schengenschool in Heinkenszand. De ruim 330 leerlingen volgen veel culturele activiteiten. Om hier meer structuur en een doorlopende lijn in aan te brengen besloot de school deel te nemen aan De Cultuur Loper.

 

De Jan van Schengenschool is één van de grotere basisscholen in de Oosterschelderegio. Directeur Fons Schelfhout vertelt dat de school al een aantal jaren geleden van start is gegaan met het vormgeven van cultuureducatie. “Nog voordat de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit startte.” Op school volgen de leerlingen al veel culturele activiteiten. Icc’ers Anneke Rentmeester en Elly Boomman tellen dit schooljaar in de verschillende groepen zo’n 140 activiteiten.

 

Om in al die activiteiten meer structuur en een doorlopende lijn aan te brengen, besloot de Jan van Schengenschool deel te nemen aan De Cultuur Loper. Met De Cultuur Loper formuleerden de directeur en icc’ers vier ambities: zaken die zij hun leerlingen op cultureel gebied willen meegeven na acht jaar op de Jan van Schengenschool.

 

De ambities van de Jan van Schengenschool? Leerlingen die een brede basis hebben in verschillende kunstdisciplines en erfgoed, maar ook leerlingen die zichzelf durven uiten, over hun eigen prestaties en die van een ander kunnen communiceren en die creatief zijn in het bedenken van oplossingen. Tijdens de teambijeenkomst bleek dat ook de andere groepsleerkrachten op school zich helemaal in deze ambities herkennen.

 

Ook over de manier waarop de school aan de slag wil gaan, hebben de icc’ers nagedacht: door culturele circuits in te richten op school, kan elke leerkracht werken vanuit zijn of haar eigen talenten. Op een circuit-middag volgen de leerlingen een culturele workshop, waarbij alle groepen en leerkrachten gemengd worden. De leerkrachten nemen steeds één of meer van de schoolambities als uitgangspunt en richten van daaruit de activiteiten in het circuit in. Zo organiseren de leerkrachten niet méér activiteiten, maar kijken ze vanuit een andere insteek naar de dingen die ze al doen.

 

Impulsbudget

Daarbij krijgt de Jan van Schengenschool ondersteuning van verschillende kanten. Via het Impulsbudget De Cultuur Loper Zeeland kan de school financiële hulp krijgen bij de uitvoer van hun plannen. Zo kunnen leerkrachten trainingen volgen en kunnen kunstvakdocenten ondersteuning bieden bij (de ontwikkeling van) de activiteiten. Daarnaast helpt intermediair Renske van Centrum KCE Oosterschelderegio bij het verder vormgeven van de circuits.

 

Met behulp van De Cultuur Loper kan een leerkracht gemakkelijk terugzien of de leerlingen in de circuits een stapje dichter bij hun doel zijn gekomen. Ook weet het team van elkaar aan welke ambities ze elk circuit werken. Zo zorgen de leerkrachten van de Jan van Schengenschool samen voor een doorlopende lijn en structuur binnen hun kunst- en cultuureducatie.

Jan van Schengenschool en De Cultuur Loper