Samenwerken om van cultuur onderwijs te maken

Cultuureducatie boven C-niveau was in april samen met zo’n dertig  icc’ers en cultuuraanbieders uit de provincie te gast in het Zeeuws Maritiem MuZEEum in Vlissingen. Hier had de derde provinciale verdiepingsbijeenkomst plaats. Doel van de verdiepingsbijeenkomsten is het vormen van een netwerk tussen het onderwijs en het culturele veld in Zeeland. 

 

Het onderwerp van de bijeenkomst op 18 april was ‘Leren in het museum’. Onder leiding van Pieter Mols gingen de icc’ers en cultuuraanbieders met elkaar aan de slag met een aantal vragen. Hoe kun je een culturele instelling inzetten als leerbron? Hoe kun je de historische kennis die in dat gebouw aanwezig is toevoegen aan je les op school? En bovendien: Hoe kun je het museum gebruiken als locatie waar je creativiteit van kinderen verder kunt ontwikkelen?

De deelnemers kregen een rondleiding en vervolgens opdrachten tijdens workshops.  Objecten uit het museum kregen opeens een hele andere betekenis: een kastje werd een figuur uit het werk van Wim Hofman, een vergiet werd een onderbinder onder een schoen om droog mee door de polder te kunnen lopen, een opgerold tapijt van een VOC-schip een 'martelmat', er was een flipperkast en zo kregen bekende en onbekende voorwerpen een nieuwe en vaak zeer vindingrijke betekenis.

Samenwerken om van cultuur onderwijs te maken